الخميس، 10 نوفمبر 2011

النهاردة زي إمبارح

كنت فاكر انى لما اعمل حمله للتدوين هاتجبرنى انى اكتب واطلع اللى عندى
وجيت فى اول تدوينه ولقيت نفسى مفلس

مش عارف اكتب ايه 


يمكن فى فى دماغى افكار كتير نفسي اكتب عنها افكار حاسس انها لو خرجت من جوايا وعلى اى شكل كانت ... هاتعمل فرق 


معايا انا على الاقل

الكتابه فى حد ذاتها مريحه وطريقه مهمه للترويح عن النفس وانا بستخدم الاسلوب دا فى حياتى لكن قليل 


كتير بتبقى جوايا طاقه للكتابه واقبال كبير لكن بنهزم مع اول حاجه تشغلنى او تقتل الشغف اللى كان جوايا


حاولت اخصص لنفسى كل يوم وقت محدد للكتابه .. أي كان اللى هاكتبه
داومت فترة وبعد كدا ماكملتش


عندى يقين ان بعد الفلس دا ات شاء الله هاتطلع حاجه كويسه 


وبعد الاعراض عن الكتابه   طول الفترة اللى فاتت دى ان شاء الله هايجي يوم واطلع كل اللى جوايا على الورق

ولحد اليوم دا ما يجي ... للحديث بقيه

;)






هناك 14 تعليقًا:

  1. انا للاسف بحس انى عايزة اضرب نفسي

    لنا يبقي جوايا كلام كتير

    او الف حاجه معينه وانسي من انشغالي اكتبها

    بيبقي شعور سخيف اوى لما احلى حاجه يشغلك عنها حاجتت روتينيه

    بس ربنا يسهل ونقدر نستمر :):)

    لك كل التوفيق

    ردحذف
  2. أحياناً الواحد بيبقى جواه كلام كتير عاوز يكتبه
    وفعلاً بييجى على غفلة .. وفى أوقات غريبة
    اللى بيمنع الواحد بس عن الورقة و القلم ربما يكون بُعد أو إنشغال لأى سبب كان
    وبتلف بينا حياتنا
    وفى الآخر بنرجع تانى للورقة والقلم !
    فترة الغياب مش شئ سلبى .. بالعكس أنا بشوفها فترة الواحد بيشحن فيها طاقة
    وناس كتير بيغيبوا عن الكتابة فترات طويلة .. ولما بيرجعوا .. بيرجعوا بحاجات أقوى بكتير من اللى كتبوها قبل كدة

    صبرااااااا :)

    ردحذف
  3. شد حيلك شويه يا برنس :)

    ردحذف
  4. rona

    ومش بس الانشغال اللى بيعطلنا
    اوقات كتير احساس الواحد نفسه انه مش قادر يكتب مع ان الافكار فىد ماغه الا انه مش قادر يمسك القلم

    دى فعلابتبقى اصعب

    ربنا يعافينا ويعافيكي ان شاء الله نكتب من هنا ورايح ايا كان اللى هايتكتب ايه

    نورتيني :)

    ردحذف
  5. إيمان
    انا عارف اننا بنلف نلف ونرجع تانى
    لكن المشاعر والاحاسيس اللى بنمر بيها مش بنعرف نكتب عنها تانى
    بتبقى ماضى خلاص
    واعتقد ان دا شىء سلبى كفايه مهما كانت الطاقه اللى شحناها
    احسن كتابه بتيجي وقت الازمه وقت ما الواحد يكون محتاج بجد انه يكتب
    وما الصبر الا من عند الله .. اللهم ارزقناااا

    :)

    ردحذف
  6. خالد
    ماتقلقش يا كبير ... التقيل جاى
    انا عندى أمل

    ردحذف
  7. احساسنا ساعات كتير بيكون كده زى ما انتا قولت
    مش عارفين نكتب ايه ولا فأيه
    صدقنى الكلام هيطلع لوحده مع طول فترة الكتابة
    لا تقلق :D

    ردحذف
  8. أنا عندى تقريبا نفس الحالة :(
    بقالي يجى سنه أو أكتر مكتبتش
    و عشان كده نزلت حاجه مكتوبه بتاريخ قديم
    ربنا ييسر و بكره يجي بأجمل أفكار لينا كلنا

    دمت بود

    ردحذف
  9. انا كمان كنت فكره والله زيك كده وبيحصلى نفس اللى بيحصل ده بيتهيئلى ان دا حال معظمنا بس كان مره عمى قالى لازم تكتبي حتى لو سطرين ثلاثه كل يوم مع ان انا بشوف دا سعات صعب جداجدا بس ربنا يوفقنا كلنا يارب

    ردحذف
  10. Miss LoZa
    رغم انى عارف كدا كويس
    بس انا قلقان :D

    ردحذف
  11. Amina Hassan

    يبقى اكيد انتى اللى عديتيني :P
    هى تقريبا حاله عامه وبتحصلنا كلنا من وقت للتانى
    ربنا ييسر الامور ان شاء الله

    نورتى المدونه ;)

    ردحذف
  12. nona elsha3nona

    عمك عنده حق .. لازم نخصص وقت يومى للكتابه
    حتى لو هانكتب سطرين تلاته .. بتفرق جدا على فكرة
    انا جربتها فترة بس انشغلت وماعرفتش اداوم فترة كبيرة

    ان شاء الله نشجع بعض وتلاقينا كلنا بنكتب على آخر الحمله دى

    شرفنى تواجدك :)

    ردحذف
  13. احنا وراك يا ريس ومستنيين التقيل
    ودا بيحصل فىاحسن العائلات وهنلتمس ليك العذر بس لازم تيجى بحاجة جاااامدة
    الصبر مفتاااح الفرج
    ماتستعجلش
    وخد وقتك

    ردحذف
  14. انتى عاوزة تجيبيلي تهمه ولا ايه
    ريس ايه دلوقتى قولى احنا وراك يا مجلسسس :D

    ربنا يفكها من عنده ان شاء الله

    ردحذف