الخميس، 17 نوفمبر 2011

الوحدة


الوحدة .. الصديق المشترك بين شريحه عظمي من الشباب .. ذكورا كانو او اناث
الوحدة .. الصديق الصدوق .. التهمه الجاهزة للدخول في بؤرة الإكتئاب
كثير منا يشعرها .. يحياها .. يتفننها
وهذا بالطبع لاننا نعشق الحزن أكثر من الفرح
ولأننا نرتاح كوننا مظلومين من الحياه متروكين منزويين في ركن منزلنا المظلم غالبا
ننشد صديقا فلا نجد
ننشد قريبا فلا نجد
ننشد شيئا يملأ دنيانا ضجيجا فلا نجد
هل فعلا لا نجد ..؟
أم أننا بعد لم نبحث

أشعر اليوم بالوحدة .. أريد أن احدث صديقا أبث اليه شكواي
أريد أن أشعر انى حيا
اقلب في ارقام الهاتف لدى
هذا صديق أحبه واحب كثيرا الحديث اليه
اطلب الرقم ... الهاتف مغلق
هذا صدق آخر .. أصدقائي كثير لكنهم ليسو على مقربه مني
أطلب الرقم .. مشغول
لأبحث جيدا في قائمه الاصدقاء
هذا صديق ثالث كثيرا ما خصنى بالحديث عن أشياء تخصه .. أظنه يثق في
أطلب الرقم ... يرد أخيرا
ااااه مشغول وستحدثني لاحقا .. لا عليك أعرف الظروف جيدا
ممممم ماذا افعل .. غصه تنتاب قلبي بين الحين والآخر
ألا أجد من أحدثه
اعود الى قائمه الهاتف
هذا صديق من اصدقاء الدراسه .. كنا نهرب من المدرسه سويه ونفعل كل ما يفعل
أطلب الرقم .. يرد بحماس محبب الى
ازيك . . أخبارك . . واحشنى جدا .. انت مش بتسأل يا ندل 
خلينا نسمع اخبارك بقى وماتغيبش علينا كدا.. سلام
هو لن يستطيع الحديث الآن . يبدو أنني أخترت وقتا خطئا لأهاتف أصدقائى .. مؤكد انهم مشغولون
الدنيا تلاهى كما تعلم

يمر اليوم ويأتي غدا
أهاتف أصدقاء كثر .. نفس الكلام تقريبا
لا أحد يستطيع ان يعطيني من وقته دقائق أبث اليه ما يؤلمنى

يمر اسبوع
أنظر للهاتف لي أيام لم أسمع صوته
لى أيام لم أحسبها بعد أريد الحديث عن أشياء تؤلمنى
لي أيام أنتظر شخصا ما يدق ببابى لا لشيء سوى لانه يريد الاطمئنان علي أو لانه افتقدنى

مر شهر
دخلت طوعا في اكتئاب مظلم
ركن الغرفه المظلم
النظرة السوداويه لكل الأشياء

أنشد صديقا فلا نجد
أنشد قريبا فلا نجد
أنشد شيئا يملأ دنيانا ضجيجا فلا نجد
هل فعلا لا أجد ..؟
أم أنني بعد لم أبحث

يرن الهاتف علي غير العاده
يااااه هذا صديقي الصدوق أخيرا قد تذكرني مؤكد انه افتقدني
اريد أن اتحدث معك في موضوع هام

هاهم الآن يظهرون .. فقط عندما يحتاجونني
هو الآن يريد الحديث وانا لن أبخل عليه بوقتي كما يفعل او كما يفعلون

اذهب في الموعد .. لم الشقه مظلمه
تضاء الأنوار فجأه وجوه كثيرة تنظر لي وتبتسم .. أشخص كثر يحتضنونى
على وجهي بلاهه لست متعمده .. بم تحتفلون
عيد ميلادى .. أهو اليوم ..؟
كيف تذكرون ذلك بينما لا أذكره
هل تهتمون حقا ام أنني أحلم
تنفض المفاجأه عن وجهي شيئا فشيئا .. أمسح دموعا طبعت بصمتها على وجهي
ننطلق في أحاديث كثيره يفرغ كل منا بعضا مما في جعبته
يحملون الكثير والكثير ..
أعلم ان المرء منا عندما يتحدث في أمر ما فهو لا يتحدث الا بعشر ما يشعر به حقا
كما حدث معى غالبا
الدنيا تلاهي كما تعلم
هل كنت أظلمهم أم أظلم نفسي
هل يكون المرء وحيدا حقا وكل هؤلاء من حوله
هل نشعر بالوحده حقا ام اننا نستشعرها
وان كنا نستشعرها .. لم ..؟
هل يتفنن المرء في إيلام نفسه ..؟!!ـ
الأصل في الوحدة هو الضعف الذي نشعر به لحاجتنا الي آخر
الضغط النفسي الذي يجتاح جدرانك الناريه فيهشمها حجرا حجرا
الأصل في الوحده ان تتوه منك نفسك فلا تجدها .. تظل تبحث وتبحث
تستعين بالأصدقاء يساعدوك في البحث
تخفف عنك كلمات لمجرد انها تصفك .. تساعدك في إيجاد ذاتك
انت من أنت
انت كنت انت
انت صرت انت


نصيحه : اذا كنت تشعر بالوحده .. استعن بالاصدقاء
بالكثير منهم
لا يهم درجه القرب ...
لا يهم كثر الحديث ...
لا يهم كم هم مشغولون عنك أوكم أنت مشغول عنهم
المهم انهم موجودون .. ستجد منهم من يقف الى جوارك عند الحاجه
ستحيا معهم أوقاتا لن تذكر من تاريخك سواها
الغ من قاموسك كلمه " وحده " وستجد أنها قد اختفت من حياتك






هناك 10 تعليقات:

  1. Nelly Aly من غير مجاملة ..التدوينه دى رائعه ..حسيت بكل كلمه قولتها ..أحنا فعلا بستسهل الحزن ونستصعب الفرح ..مش عاوزين ندزور على اصحابنا ..عاوزين هم يجيوا لينا من غير مانتعب نفسنا عشنهم ..أحيكى ..تدوينة رائعه

    ردحذف
  2. بجد رائعة..

    بكل ما تحمل الكلمة من معاني قيلت أو لم تُقال..

    فكرتها محتاجينها كلنا..

    وبتحصل بردو لينا كلنا..

    وبنظلم ناس وبنظلم نفسنا قبلهم..

    دُمت مُبدعاً..

    ودام قلمك معبراً.

    ردحذف
  3. راااااائعة بجد !!
    عشان الفكرة معتقدش ان مفيش حد ممرش بيها
    الوحدة و الاكتئاب :S
    تسلم إيدك

    ردحذف
  4. شبح الوحده كلنا بنهرب منه

    بس اعتقد ان اول حد بيخلصك منه اقرب الاقربين اهل منزلك

    ثم اصدقائك بس المهم اننا نفهم ونقدر نستوعب ايه اللي يخرجنا من الوحده نعمله وستء خروج او مكالمه صديق مشاركه همومك مع حد حتى لو بتقول جزء فقط منها ودة في الغالب اللي بيحصل بيخفف عننا كتير

    تحياتتى موضوع مهم جدآ طرحته بشكل جميل:)

    ردحذف
  5. ت ح ف ة !!!!!!!
    بمعنى الكلمة فعلاً
    أنا بجد مبهورة بيها !!

    موافقه جداً إنك لما بتحتاج حد جنبك مش بتلاقيه لأى سبب من اللى إنت ذكرتهم أو ماذكرتهمش

    أما بالنسبة للمفاجآت وإحتواء الأصدقاء لبعض بالشكل اللى إنت واصفه
    ممكن تحصل وممكن لا .. وده بيبقى بناءاً على طبيعة الشخصية نفسها وطبيعة الأصدقاء وأهمية صديقهم بالنسبة لهم
    ومش معنى إن الواحد يبعد بسبب ظروف ما فى حياته .. إنه مابقاش بيحب صديقه زى الأول .. لأن شعور الصديق ناحية صديقه -فى وجهة نظرى- بيكون محسوس أكتر منه ملموس "بيبان فى المواقف والاحتكاكات وحتى النظرات"

    طول ما احنا بنلجأ للناس عمرنا ما هانبطل وحدة
    لأن أى حد عمره محدود وفترة تواجده الفعلى فى حياتى أو فى الدنيا كلها محدودة
    لكن-فى رأيي برضه- الشعور الحقيقى مش بنحسه مع شخص
    الشعور الحقيقى بزوال الوحدة اللى هو اللى بنحسه مع اللى خالقنا لما بنقرب منه أوى وبنسعى لقربه
    لو جيت تفكر فى العلاقة دى هاتلاقيها أرقى من أى علاقة تانية

    إنت قلت إنك مهما اتكلمت وأصحابك حواليك مش هاتطلع بس غير 1/10 من اللى جواك
    طب واللى عارف الأجزاء العشرة كلهم .. من غير ما تتكلم خالص؟ :)

    أنا طبعاً لا أنكر أهمية الأصدقاء فى حياتنا
    بس أحياناً بنحتاج نطلع كل اللى جوانا .. كلـــــه من أوله لآخره
    ولما نحتاجهم .. مش بنلاقيهم .. أو بنلاقيهم بس مش بالشكل اللى إحنا عاوزينه !

    موضوعك جميل أوى يا محمد .. ومركز على جانب جميل فى علاقة الأصدقاء .. يمكن أنا مش متفقة بنسبة 100% بس ده مايمنعش إن الموضوع حقيقى وحيوى جــداً
    وبيدِّى أمل :):)

    ردحذف
  6. أولا آسف جدا جدا على التأخير فى الرد ..


    نيللي
    شكرا على رأيك الجميل .. انا كمان كنت حاسس بكل كلمه بكتبها مع ان الحل اللى قدمته من وجه نظري حل واهي



    نيرمين
    أسعدتيني بتواجدك الجميل
    يارب اى حد يقرأها يجد فيها اى سبب يخليه يتخطى شعور الوحدة

    ردحذف
  7. رضوي
    كلنا بنملا بلحظات صعبه بنلاقى نفسنا لوحدنا
    ايا كان الحل ايه فى الوحده شعورنا بيها بيتخطى ألم الأزمه نفسها




    رونا
    اغلبنا وخصوصا الشباب علاقتهم بالبيت اقل من علاقتهم بالاصدقاء
    وأولا وأخيرا الراحه مش هاتيجي غير باللجوء لربنا سبحانه وتعالى هو الواحد القادر على مساعدتنا للخروج من ازماتنا ايا كانت

    ردحذف
  8. خالد بيه
    مبروك الكتاب ياعم .. قوم من على الكرسى واخترق الصفوف بقى :D :p


    إيمان
    عجبتنى دى أوى
    طول ما احنا بنلجأ للناس عمرنا ما هانبطل وحدة

    جميل اوى كلامك .. وانا متفق معاكى
    كان فى بالى فعلا وانا بكتب لكن معرفيش ليه حبت اخلها قاصرة على الاصدقاء لاننا دايما بنظلم نفسنا واللى حوالينا بعدم فهمنا الصحيح لعلاقه او الظروف ووو
    انا نفسى مش متفق مع اللى كابه 100% لكن كنت بعزى نفسي الى حد ما يمكن
    :)

    ردحذف
  9. جميلة يا تاكاشى هى تقريبا بتحصل كتييييييييييييييير لينا بس مش معنى ان محدش من اصحابنا سال علينا ان هو ناسى ممكن يبقى فيهظروف او مشغول

    وانا مع ايمان فى اللى بتقوله
    ودايما الشعب المصرى دا بيحب الحزن بيعشقه
    وطول مافى ناس حولينا مش هيبقى فيه وحدة

    ردحذف
  10. أسماء
    التماس العذر للناس سمه جميله جداوالرسول عليه الصلاه والسلام حثنا على كدا في حديث شريف طبعا انتى ازهريه وعارفه

    ردحذف